dinsdag 14 mei 2019

Hoe werkt een spinnewiel

Een spinnewiel is een mechaniek om van wol een draad te spinnen. Rond de 12e eeuw verschenen de eerste, handaangedreven spinnewielen.


Met dit filmpje laat ik zien hoe te beginnen met spinnen op een spinnewiel.

Hoe verstel ik mijn essevelt. Spinnewielen, wie kent ze niet? Van de wol zoals die van schaap of alpaca komt, spint, twijnt en breit ze de mooiste kleurige shawls en omslagdoeken.


In het filmpje laat ze zien hoe spinnen in.

Er is een uitleg over het spinnen zelf en ook over hoe het spinnenwiel werkt. Het eerste deel gaat over de Louët spinnewielen en hoe ze werken. In de laatste twee delen wordt het.


Om te beginnen heb je een spinnewiel nodig. Ik ga proberen jullie te laten zien hoe ik wol spin. Je begint met een schapenvacht. Ik heb de vacht van een van de schapen van de.


Het werkt vrij eenvoudig: aan één kant voer je de wol in en al. Laat de wol door je handen glijden en voel hoe het spinnenwiel trekt.

Vind spinnewiel op Marktplaats. Vroeger zelf nog wol op gespin maar vraag me niet meer hoe het. Vezels worden tot een garen gemaakt door de vezels in elkaar te draaien. De geschiedenis van het spinnewiel.


Met heel fijne spintolletjes kan je. Hierna kwam de vlucht met de klos en het spinnewiel was geboren. Voor ons is dan niet meer traceerbaar hoe en wanneer het probleem is ontstaan.


Het spinnewiel is ergens in de Middeleeuwen in Europa terecht gekomen. Kootwijkerbroek Keuken: Snackbar, Lunchroom, Kleine. Wie klosjes van een spinnewiel als sieraad draagt, moet wel verslingerd zijn aan het zelf spinnen. Ze vogelde zelf uit hoe het apparaat werkt.


Schoorl-Borst, boek, NederlandTextielMuseum. Ik heb een spinnewiel, een wiel dat te bestellen was toendertijd bij de Ariadne. Gewoon van dat bruine henneptouw bij de Gamma vandaan werkt prima. Hoe strak mag het touw gespannen zijn om wiel en klos?


We hebben (nog) geen spinnewiel. Je kunt met Peerby Go in de volgende steden een spinnewiel huren: Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.