donderdag 4 oktober 2018

Magnetronbuis doormeten

Magnetron condensator vervangen door iets lagere. Een magnetronbuis, zo noem je z°n ding is als een antenne je zet er spanning op en hij begint te stralen. Als er sluiting is zou je de diode.

Na het openen van de magnetron heb ik optisch geconstateerd dat de zekering. Ik heb hier een magnetron type MWG-7die niet meer opwarmt. Kap verwijderd en magnetron buis doorgemeten.


De magnetronbuis bestaat uit een staafvormige kathode, waaromheen een cilindrische anode ligt.

In de ruimte in het inwendige van de magnetron heerst hoog. Mocht het hier niet aan liggen dan kan het liggen aan de transformator of de magnetronbuis. Maar dan wordt het repareren een flink duurder.


Meer resultaten van gathering. Doordat er een hoogspanning (2kV) op de magnetron buis staat, ontstaat er in het magnetisch veld een enorme kracht. Maar nu waarom moet ik de trafo doormeten en een nieuwe kopen? Ik snap eigenlij de functie van.


Dit model kennende verwacht ik een defecte magnetronbuis. Waar zit en wat is een magnetronbuis?

Die weten wel wat ze aan het doormeten zijn. Het kan zijn dat jouw trafo doorgebrand is, dat.


Als hoogspanning aanwezig is (en gloeispanning ) en hij warmt niet op dan weet ik dat magnetronbuis stuk is. Bij doormeten van de magnetron buis geeft deze een waarde van Ohm aan, naar de behuizing van de buis is er geen sluiting ( oneindig dus ). Waarschijnlijk is in het gunstigste geval de magnetronbuis en in het ongunstigste de transformator stuk. Diverse magnetron buizen en straalunits voor (combi) magnetrons van alle bekende merken.


Wie kan mij op weg helpen voor het doormeten van Hv diodes. Je moet ze dan wel even alle drie door meten. De monteur heeft er een nieuwe magnetronbuis ingezet en nu doet hij het weer prima. Het hart van de magnetronoven is de magnetronbuis.


Dit is in feite een vacuumdiode. We kunnen Lm en Ls niet direct door meten bepalen. Kijk of er een zekering in de bedrading van de magnetronbuis zit. Bij 90W vermogen zie ik dat de voeding van de magnetronbuis periodiek in- en uitgeschakeld wordt net.


Kan ik dat doormeten of gewoon gelijk vervangen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.